Avbryt
Börja följ

Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om Grängesbergs MS

Följ

Grängesbergs MS

Följ oss för uppdateringar
Följ

Vi använder cookies för att ge dig bästa upplevelsen. Läs vår cookiepolicy här. Genom att fortsätta använda tjänsten godkänner du denna.

Okej
Grängesbergs MS
Välj grupp

Kontaktinformation

Namn Grängesbergs MS
Adress Lärkvägen 5
Postadress 77140 Ludvika
E-post kontakt@gmscross.se
Orgnr 883801-0083
Swish 1233277241

Om Grängesbergs MS

Historik

GMS är initialerna för Grängesbergs Motorsällskap. Här följer lite historik.
GMS bildades den 1 november 1955 och medlemsnr i Svemo är 23, vilket betyder att vi var tidigt med i Svemo. Svenska motorcykel och snöskoterförbundet.

Stockholmaren Gustav ”Spackel” Persson, kom till Grängesberg 1951, å då blev de fart på crossen.
P O Roman och Bert Holmqvist å ”Spackel” körde då för Berguvarna, som senare blev Grängesbergs Motorsällskap 1955 och då med Spackel som ordförande. Banan man då hade var Tybobanan, norr om sjukstugan i Grängesberg.
1972 blev nuvarande Örabergsbanan klar och första tävlingen vann SMKGävles Ove Högberg, storebror till numera aktivt tävlande Bosse Högberg.

Året 1977 efter att ha varit i Belgien och tränat, var GMS-förarna laddade och vann seriecrossen i NND i 250cc och var då kvalificerade att köra Lag-SM i Enköping den 9.e oktober. Där vann Ulricehamns MK före Upplands-Väsby och på bronsplats GMS. Förarna var, Lasse Jansson,Mikael Petterson,Charles Andersson och Leif Svensson.
GMS blev även trea i 500cc klassen med bl.a Kennet Nyberg.

1979 var det dags igen. Lag-SM i Uppsala den 14:e oktober. Vann gjorde Uddevalla MK och silver till GMS med Lasse Jansson, Charles Andersson, Krister Sandberg, Stefan Sagström och Leif Svensson. Trea blev Upplands-väsby med bl.a Torleif Hansen, sexfaldig Svensk Mästare i 250cc under åren 1973-1982.

1986 blev Mats Sundberg årets GMS-are efter bra körningar i NNO, 3:a i 250cc.
Mats körde senare Motionscross och fick där Guldhjälmen efter tre inteckningar i vandringspriset, vilket innebar att han vann totalt tre säsonger i rad.

1994 tog Roger Andersson SM-Guld i 80cc, vår enda SM-titel hittills.

En förare, värd att nämna är Christian Burnham som började som knatte i GMS och slutade som VM-förare i 500cc-klassen på 90-talet och även en bit in på 2000-talet.

Nu en bit in på 2000-talet i slutet på år 2006 gör GMS en satsning på Örabergsbanan som ligger mittemot kyrkogården i Grängesberg.

Efter påstötning från hälso och miljöförvaltningen angående för höga ljudnivåer för att få fortsätta verksamheten, är vi tvingade att bygga ljudvallar och plank samt att vända åkriktningen för att komma ner i ljudnivåer som är godkända. Samt en satsning på den nya tekniken,data, för resultatredovisning och för att slippa den svåra biten, manuell varvräkning, står ett transpondersystem högst på önskelistan, men pengar saknas för tillfället.

Satsningen görs för att tillgodose den stora gruppen ungdomar som förhoppningsvis skall föra
Grängesbergs MS framåt i det nya milleniumet och nya framgångar tävlingsmässigt.

Förhoppningen att lika mycket publik kommer till Örabergsbanan år 2010 som kom till Ickorrbotten på 1950-talet ca 5000 åskådare, lever vidare.

Året 2018 har vi fått ännu en Svensk Mästare i föreningen, Per Lüdicke, som tog hem Guldet i Back-SM MC samt även Bronset i Back-SM Sprint MC.

Historieskrivare: Janne”08”Dahlstedt.